Monday, March 9, 2015

KENAPA AKU TULIS BLOG?

Tujuan utama ku, adalah untuk menghindarkan diri aku dari memikirkan hal-hal yang bolih mengundang penyakit dalam diri ku. Keduanya, kerana dalam blog tidak ada satu tulisan pun bolih dikatakan SALAH, kerana semua bebas menulis, tidak ada orang yang melarang. Paling-paling pun rakan teman mengkritik. Dan kritikan itu sudah pastinya merupakan ilmu paling berguna untuk kita memperbetulkan diri kita. Biar pun kasar kritikannya, tidak perlu juga kita harus berkecil hati atau marah-marah, kerana kita manusia tetap punya 1001 macam tabiat dan cara pendekatan dalam kehidupan masing-masing.

Tidak ada batasan usia, dari yang muda hinggalah ke usia yang menunggu giliran untuk balik ke tempat PENCIPTANYA. Semua bolih menulis, MAHU atau TAK MAHU je. Tak tahu, kena belajar, kena bertanya. Payah sangat ke nak belajar, nak bertanya? Jadi sakit ke nak bertanya, nak belajar? Jadi hinakah kita bila mengaku kita tak tahu dan ingin hendak belajar? Lu fikirlah sendiri.

Dalam usia yang semakin menjangkau punah ini, tidak dapat hendak dielakkan, berbagai PENYAKIT usia BERUSIA (kalau tak mahu disebut TUA) datang. Sekurang-kurangnya, keletihan, pernafasan, lelah, sakit-sakit tulang, itu pasti sering menjenguk kita. Macam tulah aku, dalam usia yang sudah mencapai 57 tahun ini, yang dah BERUSIA (TUA tu belum), sering dikunjungi rakan teman yang disebut tadi. Sdra keletihan, dik lelahnya, abg kesemputannya, pak anjang sakit tulangnya, semua menjenguk aku.

Jadi setiap kali aku fikirkan rakan teman yang tadi datang, semakin selalu mereka berkunjung. Aku pulak jadi rimas semacam. Aku cuba ikhtiar apa yang terbaik, tanpa pengobatan untuk menghindari mereka. Aku cuba fokuskan pusat pemikiranku ke tempat lain, buka internet, chating, upload foto, baca forum dan sebagainya. Sebab tu, seUsia ini, masih jugak belum mahu nak sebut TUA, aku punya banyak laman social sepeti facebook, myspace, Friendster, tagged dan banyak lagi. Dan kali ini, terjumpa pulak aku dengan laman yang sungguh menyeronokkan, yang bolih menghiburkan, yang banyak memberi manafaat ku kira. Mendekatkan diriku dengan BLOGS.

Tidak ada alasan untuk menyatakan aku yang sudah berUsia ini (TUA jangan sebut) tidak bolih mendekatkan diri aku dengan aktiviti blog ini. Setelah ku dekati, cuba-cuba ku pelajari, hingga kini, termasuk yang ini, sekurangnya aku dan punya 6 blogs hasil tulisan ku. Tentang perkembangan filem di Sarawak, blogs yang sepenuhnya guna cakap Sarawak, Fotografi dan Lukisan ku. Aku banyak menghabiskan waktu ku di sini.


Tanpa ku sedari, kalau sebelum ini, aku agak terganggu dengan kunjungan rakan teman penyakit ku tadi, kini aku kurang berfikir kearah itu, sehingga aku rasa selesa dan aman. Alhamdulillah Allah SWT jua yang memberi petunjuk semua ini.

No comments: